Érdekességek

Miért jó rágni?

Miért jó rágni?

A modern élelmiszerek sajnos egyre kevésbé veszik igénybe fogainkat. A puha péksütemények, az előre elkészített vagy félkész fogások, a túlfőtt húsok, zöldségek nem jelentenek kihívást rágószervünknek. A másik oldalon viszont ott sorakoznak a túl kemény ételek, amelyekbe szó szerint beletörhet a fogunk: a pattogatott kukorica alattomos kis szemeibe, a törökmézszerű édességekbe.

Az ideális keménység épp a kettő között van - és mintha étrendünk ezekből tartalmazná a legkevesebbet. Pedig harapni, rágni jó! 

Miért? Íme három érv.


1, Edzett csontok, szilárdan ülő fogak

A rágással edzésben tarthatjuk állkapcsunk csontállományát, pont úgy, ahogy az izmainkat is. Ha rendszeresen rágunk viszonylag kemény élelmiszereket, akkor állkapcsunk csontszövete is "izmosabb", egészségesebb lesz, és szilárd támaszt jelent fogainknak. Vigyázat, semmit ne vigyünk túlzásba! Ha például egész nap magokat (mandulát, mogyorót, tökmagot) rágcsálunk, túlterhelődhet a fogakat rögzítő fogágy, és nehezen lokalizálható fogérzékenység jelentkezhet. 

2, Tisztulnak a fogak

A megrágott falatok tisztítják a fogakat azáltal, hogy lesodorják a fogak felszínén keletkező lepedéket. Természetesen ez nem ér fel egy fogmosással, hiszen a fogközöket ily módon nem tudjuk megtisztítani, és a lepedéknek is csak egy része távozik fogainkról. Ám ha nincs kéznél fogkefe, fogkrém, fogselyem, félmegoldásként szóba jöhet egy szép nagy alma vagy egyéb nyers zöldség, gyümölcs. 


3, A vitaminok támogatják az íny egészségét

Ha friss, nyers zöldséget, gyümölcsöt rágcsál, akkor ráadásul rengeteg hasznos vitaminnal is ellátja szervezetét. A C-vitamin például létfontosságú az íny egészsége érdekében - gondoljon csak a skorbutra! A C-vitamin-hiány miatt létrejött betegség egyik látványos jele éppen a mozgó vagy kihullott fogak.


Összefoglalva: igyekezzen mindennap megdolgoztatni a fogait! Kerülje a túl kemény élelmiszereket, ám mindig jó választás a nyers zöldség vagy gyümölcs.

Kiemelt cikkek