Nyitva: H - Szo 7:30 - 20:00

1148 Budapest, Örs vezér tere 2.

Tel.: +36 1 222 7250

+36 1 222 9150

Kapcsolat Időpontfoglalás Belépés

Megelőzés

Hogyan előzheti meg a fogászati problémák kialakulását?

Dr  Holman Ágnes Kicsi

Mit tehet fogai és ínye egészségéért?

Szakértőnk, Dr. Holman Ágnes konzerváló fogászat és fogpótlástan szakorvosa elmondja Önnek.


A jó hír az, hogy nincs sok dolog, amire oda kell figyelnie. Tulajdonképpen a legfontosabb a helyes fogápolás betartása, a rendszeres fogászati ellenőrzés és a rossz beidegződésektől való megszabadulás. 


Néhány gyakori tévhit

Egy ilyen rossz szokás lehet az, hogy rögtön étkezések után mos fogat, holott ilyenkor többet árt a fogainak, mint amennyit használ. A szájban levő pH-érték ugyanis körülbelül 30 perc elteltével áll vissza a normális értékre, és csak ezután szabad fogat mosni.

Ugyancsak gyakori tévhit, hogy egy alma vagy répa elrágcsálása helyettesítheti a fogmosást. Vagy ugyanezt hallani a rágóval, szájvizes öblögetéssel kapcsolatban. Egyik sem ér fel a hatékony fogmosással és fogköztisztítással! 

Apropó, fogköztisztítás. Sajnos hazánkban még nem vált a fogápolási kultúrarészévé: úgy tűnik, az emberek többsége egyáltalán nem gondoskodik a fogközök megtisztításáról, vagy úgy vélekedik, hogy legfeljebb heti egyszer kell végezni, de maximum akkor, ha a főtt kukorica után a fogak közé ragadt darabokat kell eltávolítani. Talán nem véletlen, hogy ezekután a legtöbb szuvasodás a fogközökből indul ki!

A fogmosási technikát illetően rossz beidegződés a vízszintes sikálás. Ennek az lehet a következménye, hogy a fognyaknál, ahol amúgy is vékonyabb a fogzománc, túlságosan elvékonyodik vagy megsérül a zománc, és szabaddá válik a fognyak. Ez könnyen fogérzékenységhez vezet.


A fogápoláson túl - néhány hasznos tanács

A fogápoláson kívül néhány egyéb dologra is érdemes odafigyelnie, hogy fogait, ínyét vagy állkapcsát ne érje nagyobb kár, és meg tudja előzni vagy legalábbis ki tudja tolni a fogászati problémák kialakulását. 

Összeszedtük, mit érdemes észben tartania - és betartania.


miert-jo-ragni.jpg#asset:33255


  • A fogkefét rendszeresen cserélje (2-3 havonta ajánlatos)
  • Ami a fogorvosi szűrést illeti: évenkénti kontroll, minimum 2 évente panorámafelvétel javasolt
  • A túl sok vagy túl savas ételek, italok rendszeres fogyasztását lehetőleg kerülje
  • Az extrém mértékű rágózás megterhelheti az állkapcsot
  • Az olajos magvak mértéktelen fogyasztása szintúgy kerülendő
  • Ne feszegesse a fogak képességeinek tűréshatárát! A diótörést ne a fogával végezze, különben könnyen az USA első elnökének, George Washington sorsára juthat.
  • A nyers gyümölcsök, zöldségek rágása kifejezetten hasznos
  • Az állkapocs csontállományának egészségét támogatja a rendszeres mozgás, illetve a napozás hatására bekövetkező D-vitamin-termelődés 
  • Ha fogkőképződéstészlel vagy érzékeny, duzzadt az ínye, ne halogassa sokáig a rendelő felkeresését: a fogkő és az ínygyulladás magától nem múlik el, az idő előrehaladtával viszont egyre nagyobb fenyegetést jelentenek fogai és ínye egészségére nézve


Összegezve

A három legfontosabb dolog, hogy jó eséllyel megelőzze a problémák kialakulását: a helyes fogápolás, a fogászati kontrollok és a tévhitektől való megszabadulás. A további tanácsokat összegző lista remélhetőleg szintén nem megvalósíthatatlan.

Kiemelt cikkek